Chemia praktyczna: wykład uczniowski o katastrofie w Czarnobylu

W środę, 20 listopada, czworo uczniów klasy 7b szkoły podstawowej z własnej inicjatywy przygotowało i przedstawiło półgodzinny wykład na temat przyczyn, przebiegu, skutków i dalszych rokowań wybuchu w elektrowni atomowej w Czarnobylu w 1986 roku. Wydarzenie było kontynuacją zapoczątkowanego w zeszłym roku szkolnym przez pana Konrada Trokowskiego cyklu “Chemia praktyczna”.

O budowie i zasadach działania elektrowni atomowej w Czarnobylu szczegółowo opowiedział Robert Daroszewski, z kolei Jan Jóźwiak podał informacje o przebiegu testu bezpieczeństwa, który stał się bezpośrednią przyczyną wybuchu. Mikołaj Karkowski dorzucił sporo ciekawostek społeczno-politycznych z ówczesnych czasów w ZSRR, a Bartosz Macieja przedstawił bilans ofiar całej katastrofy.

Uczniowie wyraźnie podkreślili, że katastrofa w Czarnobylu spowodowana była w głównej mierze błędem ludzkim, a nie konstrukcją samej elektrowni. Zauważyli, że obecnie działające elektrownie atomowe spełniają bardzo rygorystyczne warunki bezpieczeństwa i właściwie niemożliwa jest powtórka takich wydarzeń. Obawy społeczne dotyczące produkcji prądu z wykorzystaniem promieniotwórczości w większości wynikają z niewiedzy i są bezzasadne.

Cykl “Chemia praktyczna” kontynuowany będzie na lekcjach chemii prowadzonych przez pana Konrada Trokowskiego.

Wykład o katastrofie w Czarnobylu przygotowali uczniowie klasy 7b szkoły podstawowej: Robert Daroszewski, Jan Jóźwiak, Mikołaj Karkowski i Bartosz Macieja.

Autor relacji: Konrad Trokowski
Autor zdjęć: Witold Przewozikowski (7b)

Skip to content