Dzień 23 stycznia obchodzony jest pod szyldem Pisma Ręcznego. To święto zostało ustanowione przez The Writing Instrument Manufactures Association (WIMA), a jego celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie i rolę pisma ręcznego. Dlatego, aby dobrze przygotować się do Dnia Pisma Ręcznego, klasa 2a wybrała się 20 stycznia 2020 r. na warsztaty „Od malowidła naskalnego do e-booka” do Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Zdzisława Arentowicza.
Uczniowie podczas warsztatów poznali historię pisma, historię książki, wzięli udział w zajęciach praktycznego pisania. Poznali również podstawowe przybory kaligraficzne. Dowiedzieli się jak w dawnych czasach zapisywano wiadomości. Dzięki warsztatom mali Długoszacy już wiedzą czym jest stalówka i kałamarz, co to kipu, czyli pismo węzełkowe, dowiedzieli się co to są hieroglify, że dawniej zapisywano wiadomości na tabliczkach glinianych.
Była to niezwykła lekcja, która miała na celu zachęcić najmłodszych do zainteresowania kaligrafią, pozwolić im nie tylko rozwinąć umiejętności manualne, ale również nauczyć się dyscypliny pracy, cierpliwości i dokładności.
Należy podkreślić, że ręczne pisanie wspomaga rozwój sprawności manualnej oraz precyzji ruchów, a te z kolei są niezbędne dla prawidłowego rozwoju poznawczego. To nie tylko kreślenie liter na papierze, to czynność, która sprzyja rozwojowi umiejętności czytania, zdolności językowych i krytycznego myślenia. Uczy samokontroli i dyscypliny. Wspomaga i ćwiczy pamięć.
Dziś, gdy sztuka kaligrafii niemal zanika, a listy piszemy wyłącznie na komputerze, była to dobra zabawa i sprawdzenie swoich sił w pisaniu piórem… gęsim. 😊 Po części praktycznej uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że zdecydowanie lepiej pisać ołówkiem.
Dziękujemy p. Żanecie Szpulckiej i p. Pauli Ciniewskiej za pomoc w opiece nad dziećmi.
Katarzyna Matuszewska