Tegoroczne ferie zimowe pod hasłem ,,Wesoła Przygoda” uczniowie spędzą bardzo aktywnie 🙂
Pomimo tego, że zimowa aura nie przyniosła wymarzonego śniegu, to i tak na dzieci, które chcą spędzić ferie w szkole, czekać będzie wiele ciekawych i atrakcyjnych zajęć. Wszyscy się cieszymy, bo jest to czas wolny od zajęć szkolnych, czas swobody i radości! Uczniowie klas 4-6 szkoły podstawowej każdego dnia przez pierwszy tydzień ferii będą mogły skorzystać z tej oferty, będąc pod opieką p. Anety Wąsik – kierownika i opiekuna, p. Kamili Marcinkowskiej oraz p. Pauliny Iwańskiej – organizatora ferii.
Dzień 1
Za nami 27 stycznia, czyli pierwszy dzień ferii zimowych. Uczniowie naszej szkoły spędzili go bardzo aktywnie. Pomimo tego że zima nie przyniosła wymarzonego śniegu, naszych uczniów czekało wiele ciekawych zajęć. Po zjedzeniu smacznego śniadania uczniowie zostali poinformowaniu o zasadach BHP,wspólnie przeczytaliśmy i omówiliśmy “Regulamin ferii”, ale najważniejsze w tym dniu były zajęcia integracyjne. Uczniowie świetnie się bawili, ponieważ już dzisiaj mieliśmy okazję pójść do na łyżwy, co dla dzieci było niesamowitą frajdą. Ci, którzy jeszcze nie umieli jeździć na łyżwach, mogli się nauczyć tej sztuki od swoich kolegów czy koleżanek.
Kolejną atrakcją dla uczestników naszych półkolonii zimowych nie tylko była zabawa w Jump Heaven Włocławek. W parku trampolin nasi uczniowie przeszli małe szkolenie BHP, aby wiedzieli, jak mają się zachowywać podczas zabaw. Aktywnie spędzili dwie godziny, świetnie się bawiąc, a czasem rywalizując ze sobą.
Wyjście przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze, a naszym uczniom dostarczyło wiele radości i niezapomnianych wrażeń.
Dzień 2
28 stycznia, wtorek, to już drugi dzień naszych ferii zimowych. Uczniowie zebrali się w świetlicy szkolnej o godzinie 8:00, żeby zaznajomić się z zasadami BHP dotyczącymi zachowania na basenie oraz poruszania się pieszo oraz zasadami zachowania się w miejscach publicznych. Dzieci pojechały bowiem autokarem do Kutna pod opieką p. Pauliny Iwańskiej, p.Anety Wąsik i p. Kamili Marcinkowskiej. Pierwszą i najciekawszą atrakcją dla naszych uczniów był w tym mieście aquapark. Uczestnicy przed wejściem na basen usłyszeli zasady, jak się zachować na pływalni. Oprócz trzy godzinnego samego pływania w basenie dzieci korzystały ze zjeżdżalni, ciesząc się ogromnie, i nawet się nie bały. Chłopcy zorganizowali sobie mecz w piłkę wodną.
Kolejną atrakcją tego wyjazdu było zwiedzanie Muzeum Bitwy nad Bzurą. Muzeum mieści się w budynku klasycystycznego mauzoleum, wzniesionego w roku 1840 jako kaplica grobowa dla ówczesnych właścicieli Kutna – Walentyny z Gliszczyńskich i Feliksa Mniewskich. Po przeprowadzonym w latach 1967-1969 remoncie obiektu w 1969 r. otwarto tu właśnie Muzeum Bitwy nad Bzurą. Wówczas był to oddział Muzeum w Oporowie, a od 1981 r. jest oddziałem Muzeum Regionalnego w Kutnie. Rotundę pokrytą kopułą z latarnią wewnątrz zdobią klasycystyczne dekoracje wykonane w stiuku. Budynek jest częścią założenia pałacowego, w którego skład wchodzi pobliski późnobarokowy pałac. Ekspozycja muzealna ukazuje przebieg dramatycznych walk, jakie toczyły nad Bzurą oddziały polskie dowodzone przez generała dywizji Tadeusza Kutrzebę. Zebrane pamiątki, zdjęcia, elementy uzbrojenia, umundurowania dokumentują największą bitwę Kampanii Wrześniowej 1939 roku. Do ciekawszych eksponatów możemy zaliczyć: kurtkę mundurową wz.1936 płk. Mieczysława Mozdyniewicza, ciężki karabin maszynowy systemu Browning wz. 1930 oraz granatnik wz. 1936 kaliber 46 mm. Większość prezentowanych na wystawie zbiorów przekazali sami uczestnicy bądź rodziny uczestników bitwy nad Bzurą. Duża część pamiątek pochodzi ze znalezisk na terenie walk. W 2002 roku ekspozycja została wzbogacona o kopie umundurowania i elementy wyposażenia wojsk niemieckich z września 1939 roku. W styczniu 2008 roku w muzeum dokonano zmiany układu ekspozycyjnego, wymieniono gabloty, uzupełniono eksponaty i zamontowano nowe oświetlenie. W części dolnej kaplicy, obok gablot z eksponatami i fotografiami, została umieszczona diorama przedstawiająca plastycznie położenie wojsk jednostek polskich i niemieckich na dzień 9 września 1939 roku. We wrześniu 1999 roku, po poświęceniu grobu i tablicy ekspiacyjnej, urny z prochami Mniewskich zostały umieszczone w niszach grobowych. Na placu przed budynkiem znajduje się „Mur pamięci”, na którym umieszczone są tablice upamiętniające zmagania polskich formacji w bitwie nad Bzurą.
Dzisiejszy wyjazd był nieco wyczerpujący, ale ciekawy i z pewnością udany, więc na pewno zostanie uczniom w pamięci.
Dzień 3
W dniu 29 stycznia wybraliśmy się do Bydgoszczy pod opieką naszych miłych pań: p. Anety Wąsik, p.Kamili Marcinkowskiej oraz p.Pauliny Iwańskiej. Pierwszym punktem naszego zwiedzania był pomnik Kazimierza Wielkiego, następnie udaliśmy się do Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego – Europejskiego Centrum Pieniądza. Muzeum znajduje się w kamienicy z przełomu XVIII i XIX wieku, która została wzniesiona przypuszczalnie na miejscu jednego z obiektów dawnej Mennicy bydgoskiej. Wcześniej pełniła funkcję domu mieszkalnego dla pracowników administracji młynów. Po 1945 roku stała się własnością Skarbu Państwa, później została przejęta przez Miasto Bydgoszcz. W 2009, po remoncie, kamienica została przekazana w użytkowanie Muzeum Okręgowemu im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy na Europejskie Centrum Pieniądza. Uczniowie mogli zobaczyć różne monety, biżuterię, ale także zwiedzić Mennicę, która znajdowała się w podziemiu muzeum, inaczej nazywaną “Mennicą na wodzie”.
Następnie przeszliśmy się spacerkiem do Muzeum Mydła i Historii Brudu. Jest to miejsce dla osób w każdym wieku. Na początku wizyty uczniowie wykonywali własne mydełka, które zabrali do domu. Podczas mydlarskich warsztatów mogli sobie wybrać kolor, aromat oraz dodatki do mydła. Kiedy już wykonali swoje arcydzieła, rozpoczęli zwiedzanie muzeum, co przyniosło dzieciom dużo ciekawej wiedzy na temat mydła, ale również pewnych rzeczy, które mogli zobaczyć. Uczniowie świetnie się bawili podczas żywej lekcji oraz warsztatów w muzeum. Po tych niezmiernie ciekawych warsztatach udaliśmy się na obiad – tym razem do pizzerii 🙂 Gdy już nabraliśmy sił, wyruszyliśmy zwiedzać miasto. Zobaczyliśmy zabytkowe kamienice w centrum Bydgoszczy, gdzie uczniowie mogli zobaczyć Pomnik Walki i Męczeństwa Ziemi Bydgoskiej. Pomnik ten, ku czci Polaków zamordowanych wskutek terroru hitlerowskiego i stalinowskiego w Bydgoszczy, umieszczony jest na Starym Rynku. Przeszliśmy przestrzennym sercem Bydgoszczy, czyli Wyspą Młyńską pod budynek Opery Nova, skąd wyruszyliśmy autokarem do najciekawszego miejsca w dniu dzisiejszym, czyli do Ogrodu Zoologicznego, który znajduje się w Myślęcinku. Tam uczniowie oszaleli, gdy zobaczyli cudowne okazy ptaków, gadów, płazów, bezkręgowców. Uczestnicy wycieczki nie chcieli wracać do domu, mimo że czas naszego pobytu bardzo się przedłużył. Nie było nikogo, kto by się źle bawił albo nudził. Niestety, czas minął (za) szybko i trzeba było wracać do domu.
Paulina Iwańska
Dzień 4
30 stycznia to już czwarty dzień ferii… W tym dniu, jak co dzień pod opieką p. Pauliny Iwańskiej, p. Kamili Marcinkowskiej i p.Anety Wąsik, udaliśmy się na wycieczkę do Torunia, a konkretnie do Kinder Parku. Ponad dwugodzinna wspaniała zabawa w strefie trampolin, z dużym basenem z gąbkami, ogromną konstrukcją do zabaw, a zwłaszcza strefa Kids Climb, czyli nowoczesna strefa wspinaczkowa o różnym stopniu trudności, w tym sześciometrowy słup do skoków Tarzana, była najciekawszą atrakcją tego dnia i zapewniła wszystkim wiele pozytywnych doznań. Była to okazja do połączenia sportu z zabawą, po której pozostają niezapomniane wspomnienia.
Po wyczerpującej zabawie uczniowie mogli się zregenerować podczas obiadu w Kinder Parku, po którym czekały jeszcze smaczne lody na deser. Po posiłku wszyscy odzyskaliś siły i dalej mogli szaleć w Kinder Parku.
Następnie udaliśmy się na warsztaty do Żywego Muzeum Piernika. Nie jest ono tradycyjnym muzeum, w którym ogląda się eksponaty w szklanych gablotach. To swoiste teatrum, w którym goście biorą udział w interaktywnym pokazie, prowadzonym przez doświadczonych w swych fachu animatorów.
Dzieci mogły poznać żargon, którym posługiwali się toruńscy cukiernicy, czy złożyć przysięgę, że nikomu nie zdradzą przepisu na pierniki. Dzięki temu poznawanie historii piernika staje się prawdziwą przygodą! Jeszcze nigdy historia nie była tak słodka – dosłownie i w przenośni. W Żywym Muzeum Piernika mamy bowiem niepowtarzalną okazję przenieść się do XVI- wiecznego Torunia i nauczyć się samemu sporządzać oryginalne toruńskie pierniki. Dzieci same robiły pierniki pod czujnym okiem Mistrza Piernikarskiego, Wiedźmy Korzennej i czeladników. Wszystko tu odbywa się jak dawniej: dzieci same przesiały mąkę, wyrobiły ciasto, dodały aromatycznych przypraw i uformowały pierniki, które potem wylądowały w tradycyjnym piecu.
Toruń to miasto, które słynie z tego, że mieszkał tutaj Mikołaj Kopernik, z pięknej gotyckiej starówki i… właśnie z pierników! Miejsce to pachnie ciastem i korzennymi przyprawami, a pierniki wytwarzane są tu według tradycyjnej receptury sprzed kilku wieków. To była ogromnie ciekawa zabawa dla dzieci, ale także fascynująca żywa lekcja historii. Jej uczestnicy mogli własne dzieło, czyli ciastko z piernika, mogły zabrać do domu na pamiątkę.
Na wycieczki koniec zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie – tradycyjnie pod pomnikiem Mikołaja Kopernika. Dzień był pełen niezapomnianych wrażeń… Dzieci jeszcze pod czas podróży powrotnej z radością opowiadały o tym, jak cudownie spędziły czas w Toruniu. Wszyscy wrócili z wycieczki zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.
Dzień 5
W dniu 31 stycznia, ostatnim dniu ferii w Długoszu, ich uczestnicy przeszli do Multikina we Włocławku – oczywiście pod opieką pań wychowawczyń, które opiekowały się nimi przez cały tydzień.
Nasi uczniowie mieli okazję zobaczyć pełną ciepła i humoru opowieść familijną pt. “Chłopiec i wilk”, która opowiadała o chłopcu o imieniu Hugo, który wyjeżdża na wakacje do babci Sary. Starsza pani mieszka samotnie w domu nad brzegiem morza, a jej największym marzeniem jest zorganizowanie hucznego przyjęcia, na które stawi się cała rodzina. Kiedy na miejsce zaczynają przybywać kolejni goście, Sara opowiada im niezwykłą historię. Według niej – w dzień swoich 80-tych urodzin – zostanie porwana przez… wilka. Ma to być część umowy, którą ona i zwierzę zawarli wiele lat temu. Dla dorosłych cała opowieść to oczywiście tylko legenda wymyślona przez staruszkę. Jednak dzieci wierzą w każde słowo Sary i są gotowe do rozpoczęcia wielkiej i tajemniczej przygody. Wszystko po to, by powstrzymać wilka i ocalić ukochaną babcię.
Po seansie w kinie, który okazał się dobrą zabawą, wróciliśmy do szkoły na posiłek. Następnie integrowaliśmy się podczas rozgrywek na sali gimnastycznej oraz tworzyliśmy ciekawe prace plastyczne. Tak zakończyliśmy ostatni dzień naszych spotkań, czyli pożegnaliśmy pierwszy tydzień ferii zimowych 2020, po których z pewnością pozostaną same miłe wspomnienia.
Ferie 2020 w ZSK obfitowały w liczne atrakcje dla dzieci, które bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach przygotowanych przez szkołę.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, ale również ich rodzicom i zapraszamy za rok!
Iwańska Paulina