Dzień logopedy

„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko,
co pomyśli głowa”

Juliusz Słowacki, Beniowski. Pieśń 5.


Dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje się wzmożonym rozwojem we wszystkich aspektach: fizycznym, psychicznym, poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym. Jest to czas, kiedy umysł dziecka jest chłonny niczym gąbka. My, jako dorośli, a zarazem opiekunowie, powinniśmy ten okres wykorzystać, by wspierać potrzeby malucha.

Obecnie obserwuje się coraz więcej wad i zaburzeń mowy wśród przedszkolaków. Rozwój nowoczesnych technologii (telewizja, smartfony i tablety) oraz pęd życia dorosłych przyczynia się do zaniedbań, utrwalania niewłaściwych wzorców mowy oraz rozwijania patologicznych zachowań takich jak: ssanie kciuka, ssanie smoczka, oddychanie przez szeroko otwarte usta, spożywanie bardzo mocno rozdrobnionych pokarmów i wiele innych. Istotnym jest, aby szybko diagnozować zaburzenia mowy, ponieważ odpowiednio wcześnie rozpoczęta terapia skutecznie koryguje nieprawidłowości w zakresie komunikacji werbalnej. Co to oznacza dla dziecka? Przede wszystkim zniwelowanie frustracji związanej z nierozumieniem otoczenia komunikatów formułowanych przez dziecko. Ponadto, w przedszkolu uczniowie nabywają umiejętności przygotowujące do nauki pisania i czytania. Dziecko, które nieprawidłowo wymawia głoski będzie nieprawidłowo zapisywało słowa. Tak więc nauka prawidłowej wymowy w wieku przedszkolnym skutkuje eliminacją późniejszych niepowodzeń szkolnych.

Dnia 6. marca 2020 r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Europejski Dzień Logopedy. Dzieci brały udział w zabawach, których głównym celem było utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie wyobraźni, pobudzanie obszarów mózgu odpowiedzialnych za mowę za pomocą aktywnego słuchania muzyki, usprawnianie aparatu artykulacyjnego, rozwijanie motoryki dużej jako elementu oddziałującego na ciało modzelowate celem usprawnienia przesyłu informacji między obiema półkulami. W tych zabawach wykorzystałyśmy elementy zabawy kierowanej jak i swobodnej działalności, wzmacniające tym samym poczucie sprawstwa, które jest fundamentem prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka w wieku przedszkolnym.

Podczas swojej codziennej pracy zauważam, że zabawy logopedyczne sprawiają przedszkolakom dużo przyjemności. Właśnie dlatego warto wykorzystać ten okres w rozwoju dziecka na korekcję lub kompensację zaburzonych funkcji i tym samym kreowanie pewnego siebie i znającego swoją wartość młodego człowieka, który w przyszłości będzie wzorowo posługiwał się słowem mówionym.

Ksenia Kwiatkowska