fot. freepik.com
Chemia jest nauką doświadczalną, dlatego nieodłącznym i koniecznym jej elementem są eksperymenty. To przez własne doświadczenie i zmysły poznajemy otaczający nas świat. Na lekcji chemii w klasach siódmych, przy okazji omawiania mieszanin i pojęcia gęstości, zadałem uczniom dodatkowy, nieobowiązkowy projekt naukowy. Odzew przeszedł moje najśmielsze oczekiwania!
Zadaniem uczniów było nagranie filmiku wzorowanego na profesjonalnych produkcjach edukacyjnych, obrazującego oczywiście nieudaną próbę zmieszania wody z olejem, a następnie znalezienie i zaprezentowanie sposobu na połączenie tych dwóch cieczy różniących się gęstością.
Uczniowie podeszli do zadania niezwykle ambitnie, a ich dzieła są naprawdę dobrej jakości. Jest to materiał amatorski, dlatego nie należy zwracać uwagi na drgania kamery, zauważalną tremę czy drobne błędy merytoryczne. Siódmoklasiści są dopiero na początku swojej chemicznej przygody i wykazują duża ciekawość otaczającego ich świata.
Otrzymałem od uczniów kilkanaście amatorskich filmików ilustrujących doświadczenie mieszania wody z olejem zarówno bez użycia detergentu, jak i z jego zastosowaniem. Poniżej zamieszczam próbkę umiejętności naszych młodych chemików.
Konrad Trokowski