Dnia 13.01.2022 r. tegoroczni maturzyści, przystępujący do egzaminu z historii na poziomie rozszerzonym, wzięli udział w pierwszym etapie projektu edukacyjnego zatytułowanego „Wspólna przeszłość kluczem do przyszłości”. Organizatorem przedsięwzięcia jest Liceum im. Marii Konopnickiej we Włocławku. Projekt został objęty honorowym patronatem przez Prezydenta Miasta Włocławek, Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W ramach akcji uczniowie w najbliższym czasie wezmą udział w debacie oksfordzkiej, której tematem przewodnim jest: Droga do niepodległej Polski – Romantyzm czy pozytywizm? Uczestnicy projektu przed przystąpieniem do dyskusji wysłuchali prelekcji na tematy związane z historią Polski w wykonaniu:
– Powstanie styczniowe na Kujawach – dr Tomasz Wąsik – kierownik Muzeum Historii Włocławka,
– Maria Konopnicka – Pisarka? Historyk? Społeczniczka? – dr Miłosz Kłobukowski – nauczyciel Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej we Włocławku,
– Bić się czy nie bić? – ocena polskich powstań narodowych w XIX wieku – dr Ireneusz Koepke – wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku,
– Piłsudski czy Dmowski? – który z wymienionych polityków powinien być nazwany ojcem niepodległej Polski – mgr Mirosław Sprenger – pracownik naukowy IPN delegatura w Bydgoszczy.
Celem projektu jest m.in. popularyzowanie wiedzy, dotyczącej zagadnień związanych z historią Polski oraz wdrażanie umiejętności prowadzenia konstruktywnych i kulturalnych dyskusji. Przed uczniami czas przygotowań do finału projektu, który odbędzie się w połowie lutego 2022, czyli do debaty oksfordzkiej, podczas której słowem i kulturą osobistą będą bronić swojego stanowiska w sprawie.
Katarzyna Kwiatkowska – nauczyciel historii