W sobotę, 14. maja, odbyły się pierwsze zajęcia chemiczne realizujące projekt edukacyjny “Matematyka mentalna i chemia eksperymentalna – nic trudnego z Długoszem!” współfinansowany przez Fundację Anwil w ramach konkursu grantowego “Uczę się z Anwilem” VI edycja. Nadrzędnym celem tych zajęć jest przedstawienie uczestnikom podstaw pracy chemika analityka w laboratorium środowiskowym. Cel ten realizowany jest poprzez jakościową i ilościową analizę parametrów fizykochemicznych wody pobranej z Wisły. Najpierw jednak uczniowie musieli zapoznać się i poćwiczyć podstawowe czynności chemika analityka w laboratorium, a więc pipetowanie, ważenie, przygotowywanie roztworów i miareczkowanie. Na koniec naszego spotkania poszliśmy nad Wisłę i wybraliśmy miejsce poboru próbek wody. Dokładnie stamtąd przez kolejne trzydzieści dni pozyskiwać będziemy wodę do analizy. Projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem, a w pierwszych zajęciach udział wzięło 34 uczniów szkoły podstawowej i liceum.
W naszej szkole uczniowie znajdują bardzo bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych rozwijających talenty, uzdolnienia i zainteresowania. Bardzo zaangażowani nauczyciele, przy nieocenionym wsparciu dyrekcji i księgowości, przygotowują wnioski grantowe na podstawie autorskich pomysłów, a w ramach otrzymanego współfinansowania organizują i prowadzą zajęcia dla uczniów. Przykładem takiej inicjatywy jest konkurs grantowy Fundacji Anwil pt. “Uczę się z Anwilem”, w ramach którego realizowane są zajęcia z matematyki mentalnej i chemii eksperymentalnej.
Chemiczna część projektu to analiza wody pobranej z Wisły w ściśle ustalonym miejscu tej rzeki we Włocławku. Na pierwszych zajęciach uczniowie zostali wyposażeni w podstawową wiedzę teoretyczną i podstawowe techniki pracy laboratoryjnej chemika analityka, które są szeroko wykorzystywane w analizie próbek ciekłych. Uczniowie nauczyli się techniki pipetowania, ważenia analitycznego i przygotowywania roztworów w kolbie miarowej oraz klasycznego miareczkowania. Całemu przedsięwzięciu towarzyszy idea nauki przez zabawę, dlatego w trakcie zajęć, jak zwykle, panuje luźna, miła i bezstresowa, choć mocno naukowa, atmosfera dzięki wykorzystaniu prawdziwego sprzętu analitycznego i odczynników używanych w akredytowanych laboratoriach środowiskowych.
Po zajęciach w naszej pracowni chemicznej wybraliśmy się na spacer nad Wisłę celem wyboru miejsca, z którego przez kolejne trzydzieści dni pobierać będziemy wodę do analizy. Pierwszą, sobotnią próbkę, pobraliśmy wspólnie, aby wszyscy mogli zapoznać się z techniką bazującą na standardach światowych, ale dopasowanych do naszych warunków.
Uczniom wyraźnie spodobała się forma i tematyka zajęć, gdyż pomimo tak licznej grupy przez prawie siedem godzin zegarowych nie odnotowałem żadnego problemu wychowawczego. Wartym zauważenia jest fakt zgodnej współpracy między najmłodszymi wśród nas uczniami klasy siódmej szkoły podstawowej a najstarszymi licealistami. Zawsze staram się w trakcie każdej mojej aktywności dążyć do scalenia grupy i likwidacji, na ile to jest oczywiście możliwe, barier komunikacyjnych wynikających z różnic wiekowych między uczniami.
Uczestnicy projektu mogli naocznie i własnoręcznie zapoznać się z podstawami pracy chemika analityka pod moim czujnym okiem. W przeszłości, przez pięć lat prowadziłem zajęcia laboratoryjne z chemii analitycznej dla studentów pierwszego roku, zatem posiadam pewne doświadczenie w realizacji chemicznych projektów praktycznych i staram się je wykorzystać dla rozwoju talentów uczniów Długosza.
Realizacja zajęć chemicznych wpisuje się ponadto w strategię wplatania elementów doradztwa zawodowego w lekcje chemii. Być może uczniowie odnajdą w sobie uzdolnienia manualne i łącząc je z wiedzą chemiczną zwiążą swoją zawodową przyszłość z szeroko pojętą analityką?
Jako koordynator zajęć chemicznych w ramach projektu “Matematyka mentalna i chemia eksperymentalna – nic trudnego z Długoszem!” serdecznie dziękuję osobom, bez których realizacja tego przedsięwzięcia byłaby niemożliwa. Bardzo dziękuję dyrekcji Długosza na czele z ks. dr. Jackiem Kędzierskim, który zawsze wyraża zgodę na zajęcia pozalekcyjne dla uczniów, głównej księgowej szkoły – pani mgr Magdalenie Gutral za nieocenioną pomoc w przygotowaniu wniosku grantowego i jego rozliczenie oraz kierowniczce administracyjnej – pani Jolancie Gawrysiak i pani Zofii Kędzierskiej za wpuszczanie nas na teren szkoły w dni wolne od zajęć dydaktycznych i czuwanie nad częścią techniczną.
Konrad Trokowski