Z kulturą na co dzień

„Dzieci bardziej potrzebują modelu niż krytyki.”
Joseph Joubert

Przez ostatnie kilka tygodni uczniowie Małego Długosza brali udział w zajęciach „Z kulturą na co dzień”. Celem zajęć było nie tylko poszerzenie i wzbogacenie wiedzy z zakresu stosowania dobrych manier, ale także uświadomienie celowości dobrych zachowań między ludźmi, zrozumienie zasadności istnienia przyjętych norm obyczajowych oraz dostrzeżenie związku pomiędzy zachowaniem (kulturą osobistą) a postrzeganiem nas przez innych. Savoir-vivre, czyli ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, kindersztuba, rozumie się to jako:

1 – znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności;

2 – umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.

Wyrażenie savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego: savoir (wiedzieć) i vivre (żyć). Savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia.

Zasady savoir-vivre’u dotyczą kilku głównych dziedzin życia:

  • nakrywania, podawania do stołu i jedzenia,
  • wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru,
  • form towarzyskich (np. w miejscu pracy, w rodzinie, na przyjęciach),
  • komunikacji (także telefonicznej i internetowej),
  • zachowania się w szczególnych sytuacjach.

Zajęcia miały charakter teoretyczny jak i praktyczny. Podczas zajęć teoretycznych uczniowie zapoznali się z dwiema prezentacjami multimedialnymi:

  • Podstawowe zasady dobrego wychowania
  • Dobre słowa
  • Czystość i staranność
  • Z przyjaciółmi
  • W szkole
  • W autobusie, tramwaju
  • W kinie i teatrze
  • Savoir vivre przy stole

Podczas zajęć praktycznych dzieciaki nakrywały do stołu, uczyły się jak ułożyć sztućce w restauracji, aby przekazać kelnerowi konkretną informację, składały serwetki, a także wykonywały plakaty „Jednodniowy jadłospis”. Kulminacyjnym punktem lekcji było obejrzenie nagranego na potrzeby zajęć filmiku. W rolę aktorów wcielili się uczniowie klas trzecich Małego Długosza.

W ramach podsumowania uczniowie wypełnili ankietę/test, który był dla nich samych odzwierciedleniem wiedzy na temat zasad zachowania oraz wybrali najbardziej kulturalnego chłopca i najbardziej kulturalną dziewczynkę w każdej klasie.

Klasa 1a
– Helena Brzezińska
– Miłosz Lewandowski
Klasa 1b
– Alicja Cichocka
– Luka Nawrocki
Klasa 1c
– Alicja Lewandowska
– Miłosz Hołtyn

Klasa 2a
– Maria Mroczek
– Wojciech Stocki
Klasa 2b
– Karolina Bromirska
– Bartosz Woźniak
Klasa 2c
– Julia Nowakowska
– Jakub Jagielski

Klasa 3a
– Anna Balcerak
– Ludwik Alabrudziński
Klasa 3b
– Maria Wrzesińska
– Jan Walczak
Klasa 3c
– Anna Stróżyńska
– Jakub Jakóbczak

Klasa 4a
– Gabriela Małachowska
– Jakub Maciejewski
Klasa 4b
– Lena Walczak
– Alan Rybowicz
Klasa 4c
– Antonina Kwaśniewska
– Adam Rykowski

Bardzo serdecznie dziękuję uczniom i wychowawcom klas trzecich oraz p. Kamili Kurdubskiej za pomoc i zaangażowanie włożone w realizację filmiku.

Kinga Musialik

 

 

Skip to content