„Dzieci bardziej potrzebują modelu niż krytyki.”
Joseph Joubert
Przez ostatnie kilka tygodni uczniowie Małego Długosza brali udział w zajęciach „Z kulturą na co dzień”. Celem zajęć było nie tylko poszerzenie i wzbogacenie wiedzy z zakresu stosowania dobrych manier, ale także uświadomienie celowości dobrych zachowań między ludźmi, zrozumienie zasadności istnienia przyjętych norm obyczajowych oraz dostrzeżenie związku pomiędzy zachowaniem (kulturą osobistą) a postrzeganiem nas przez innych. Savoir-vivre, czyli ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, kindersztuba, rozumie się to jako:
1 – znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności;
2 – umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Wyrażenie savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego: savoir (wiedzieć) i vivre (żyć). Savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia.
Zasady savoir-vivre’u dotyczą kilku głównych dziedzin życia:
- nakrywania, podawania do stołu i jedzenia,
- wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru,
- form towarzyskich (np. w miejscu pracy, w rodzinie, na przyjęciach),
- komunikacji (także telefonicznej i internetowej),
- zachowania się w szczególnych sytuacjach.
Zajęcia miały charakter teoretyczny jak i praktyczny. Podczas zajęć teoretycznych uczniowie zapoznali się z dwiema prezentacjami multimedialnymi:
- Podstawowe zasady dobrego wychowania
- Dobre słowa
- Czystość i staranność
- Z przyjaciółmi
- W szkole
- W autobusie, tramwaju
- W kinie i teatrze
- Savoir vivre przy stole
Podczas zajęć praktycznych dzieciaki nakrywały do stołu, uczyły się jak ułożyć sztućce w restauracji, aby przekazać kelnerowi konkretną informację, składały serwetki, a także wykonywały plakaty „Jednodniowy jadłospis”. Kulminacyjnym punktem lekcji było obejrzenie nagranego na potrzeby zajęć filmiku. W rolę aktorów wcielili się uczniowie klas trzecich Małego Długosza.
W ramach podsumowania uczniowie wypełnili ankietę/test, który był dla nich samych odzwierciedleniem wiedzy na temat zasad zachowania oraz wybrali najbardziej kulturalnego chłopca i najbardziej kulturalną dziewczynkę w każdej klasie.
Klasa 1a
– Helena Brzezińska
– Miłosz Lewandowski
Klasa 1b
– Alicja Cichocka
– Luka Nawrocki
Klasa 1c
– Alicja Lewandowska
– Miłosz Hołtyn
Klasa 2a
– Maria Mroczek
– Wojciech Stocki
Klasa 2b
– Karolina Bromirska
– Bartosz Woźniak
Klasa 2c
– Julia Nowakowska
– Jakub Jagielski
Klasa 3a
– Anna Balcerak
– Ludwik Alabrudziński
Klasa 3b
– Maria Wrzesińska
– Jan Walczak
Klasa 3c
– Anna Stróżyńska
– Jakub Jakóbczak
Klasa 4a
– Gabriela Małachowska
– Jakub Maciejewski
Klasa 4b
– Lena Walczak
– Alan Rybowicz
Klasa 4c
– Antonina Kwaśniewska
– Adam Rykowski
Bardzo serdecznie dziękuję uczniom i wychowawcom klas trzecich oraz p. Kamili Kurdubskiej za pomoc i zaangażowanie włożone w realizację filmiku.
Kinga Musialik