14 maja 2024 r., odbył się pierwszy z trzech Egzaminów Ósmoklasisty organizowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Przedmiotem, z którym uczniowie mierzyli się najpierw był ich język ojczysty – język polski.
Arkusz z języka polskiego składał się z dwóch części. Uczniowie musieli rozwiązać kilkanaście zadań opartych na dwóch tekstach, tj. „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego oraz „O szczęściu” Frédérica Lenoira. Drugą część, tak jak zawsze, stanowiło wypracowanie na jeden z podanych tematów:
- Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że warto pomagać innym. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.
- Bez ciebie nie poradziłbym sobie w tej sytuacji… Napisz opowiadanie o przygodzie z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, którego pomoc sprawiła, że Wasza przygoda zakończyła się szczęśliwie. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.
Uczniowie, rozwiązując arkusz, na pewno wykazali się znajomością „Kamieni na szaniec”, bo to ulubiona książka wielu moich ósmoklasistów. Przyjaźń, walka, braterstwo i ojczyzna – te motywy omawialiśmy bez końca na naszych lekcjach. Cieszę się, że temat pracy literackiej był im bliski i z pewnością mogli ciekawie przedstawić swoje spostrzeżenia w rozprawkach. Pozostałe polecenia w arkuszu też nie zaskoczyły moich uczniów – czytanie ze zrozumieniem, znajomość kontekstów literackich i kulturowych, stosowanie się do zasad gramatyki języka polskiego czy redagowanie formy użytkowej – zaproszenia.
Standardowy czas, jaki przewidziano na wypełnienie arkusza, to 120 minut. Wprawdzie poleceń było niemało, więc uczniowie dzielnie pracowali z arkuszem do końca. Teraz czekamy na wyniki, które będą na początku lipca.
Wioletta Piasecka