E-nauczanie – komunikat z dnia 26 kwietnia 2020

Drodzy e-Długoszacy!

Przed nami kolejne tygodnie zdalnego nauczania. 

Szkoły będą zamknięte do 24 maja br. Wiemy już, że odbędą się egzaminy:

  • egzamin ósmoklasisty w dniach 16,17,18 czerwca 2020 r.
  • egzamin maturalny (tylko w wersji pisemnej) w dniach od 8 do 29 czerwca.

Pracujcie dalej systematycznie i rzetelnie z prawidłowym wykorzystaniem Internetu i zachowaniem podstawowych zasad netykiety.

PODSTAWOWE ZASADY NETYKIETY

  1. Szanuj innych i traktuj ludzi tak, jak chcesz, aby traktowali Ciebie

Dotyczy to wszystkiego, co robisz w sieci, wszystkich serwisów i typów aktywności. Internet to nie tylko wirtualne połączenia i boty: to przede wszystkim ludzie, którzy wymagają szacunku. W Internecie bądź sobą, chyba, że jesteś chamem – wtedy bądź kimś innym.

  1. Sprzeciw się hejtowi

Postępując zgodnie z zasadami netykiety – nawet jeśli spotka Cię hejt, nie odpłacaj pięknym za nadobne. Nie daj się sprowokować, nie publikuj poniżających komentarzy czy grafik. Problem zgłoś rodzicowi/osobie dorosłej, zgłoście na policję.

  1. Nie nadużywaj CAPS LOCKA

Jeśli nie chcesz, by postrzegano Cię jako osobę, która wiecznie krzyczy lub rozkazuje – nie pisz wyłącznie WIELKIMI LITERAMI.

  1. Pisz po polsku

Ortografia, odmiana, zwroty grzecznościowe – działają w Internecie tak samo jak w komunikatach analogowych. Netykieta wskazuje na prosty, grzeczny język dostosowany do odbiorców i miejsca, w którym piszesz.

  1. Sięgnij do słownika

Osobny punkt należy się wulgaryzmom. Nigdy ich nie używaj! Język polski jest bogaty i warto skorzystać z tego skarbca.

  1. Nie przesadzaj z emotikonami

To prawda, emotki są wspaniałe. Mogą w skrótowy sposób dodać komentarz, wzmocnić przekaz, ubarwić wypowiedź. Rozmaite miny, zwierzątka, jedzenie, rakieta kosmiczna, ogień, piorun – pokażemy nimi różne stany i czynności. Wszystko, co dobre trzeba jednak stosować z umiarem. Pamiętaj, że to dodatek do całej wypowiedzi, a nie odwrotnie.

  1. Nie trolluj

Trollowanie to publikowanie zaczepnych treści wyłącznie po to, by wywołać reakcję. Nie rób tego: dyskutuj merytorycznie, elegancko i kulturalnie. Trzymaj się faktów. Zamiast kogoś poniżyć, zostań lepiej mistrzem retoryki. Nawet jeśli trollowanie przynosi popularność, będzie to tylko krótkotrwały rozgłos.

  1. Uważaj na fake newsy

Trafiasz w sieci na szokującą wiadomość, w emocjach podajesz dalej. Z czasem okazuje się, że to nieprawda, ktoś publikuje krótkie sprostowanie – ale obraz pozostał w głowach wielu. Znajomy scenariusz? Zanim opublikujesz jakąś szokującą wiadomość, sprawdź, czy podają ją przynajmniej dwa poważne źródła, np. różne media.

  1. Szanuj prawo do własności w sieci

Jeśli publikujesz obrazek czy wypowiedź, podaj autora i źródło. Postępuj zgodnie z netykietą i nigdy nie przywłaszczaj sobie cudzych treści: to nic innego jak kradzież. Nie nagrywaj prowadzonych przez nauczycieli i wychowawców zdalnych lekcji bez zgody prowadzącego. Nie umieszczaj nagranych w ukryciu ludzi w Internecie. Nie umieszczaj kart pracy, sprawdzianów, tekstów, które nie są Twojego autorstwa w Internecie.

  1. Postępuj odpowiedzialnie

Zastanów się dwa razy, zanim coś opublikujesz. Czy ta treść nadawałaby się, by pokazać ją znajomym? Czy jej treść nie byłaby zbyt głupia lub wstydliwa? Czy Twoja społeczność ma ochotę to czytać/ oglądać? Unikaj offtopów (off-topic, OF – dygresja), czyli publikowania wiadomości niezwiązanych z tematem w ściśle tematycznych grupach czy na forach.

  1. Uważaj z ironią i sarkazmem

W komunikacji bezpośredniej mimika, wzrok i gesty mają dużo większe znaczenie dla całości wypowiedzi niż sama jej treść. Pamiętaj, że tekst pisany rządzi się innymi prawami niż mówiony. Ironia, sarkazm, specyficzny ton wypowiedzi – tu bardzo łatwo o nieporozumienia. Jeśli chcesz, żeby wypowiedź była zgodna z zasadami netykiety i prawidłowo odebrana, pomyśl, jak na poziomie słów oddałbyś mrugnięcie okiem czy ironiczny uśmiech.

  1. Miej umiar

Życie nie kończy się na świecie wirtualnym. Nie musisz być zawsze na górze newsfeedu wszystkich znajomych; nie musisz mieć zawsze ostatniego słowa. W wielu sytuacjach – na przykład ostrych dyskusji – warto po prostu skończyć rozmowę, wylogować się i pójść na spacer lub porozmawiać z kimś bliskim.

Sławomira Lewandowska