Wyrusz z Długoszem w przygodę

Zespół Szkół Katolickich im. ks. Jana Długosza po raz kolejny został beneficjentem wakacyjnego grantu Fundacji Anwil dla Włocławka – „Wakacje z przygodą”, zakładającego organizację kreatywnego, atrakcyjnego i bezpiecznego wypoczynku dla dzieci i młodzieży, spędzających wakacje w swoim miejscu zamieszkania.

Projekt „Wyrusz z Długoszem w przygodę” zakłada zorganizowanie pięciodniowych półkolonii, które będą miały na celu realizację atrakcyjnych form spędzania czasu wakacyjnego z uwzględnieniem różnorodnych zajęć edukacyjnych. Projekt przeznaczony będzie dla 140 uczestników zorganizowanych w grupy, w dwóch kategoriach wiekowych do 10 lat i powyżej 10 roku życia; podzielonych na dwa turnusy:

  • 24–28 czerwca 2019
  • 19–23 sierpnia 2019.

Uczestnicy półkolonii będą wcielać się w role odkrywców, by na nowo poznać znane im przedmioty szkolne z zupełniej innej strony. Każdego dnia na uczestników półkolonii czekają liczne przygody:

  • I dzień  – Odkrywamy tajemnice literatury,
  • II dzień – Badamy języki obce,
  • III dzień – Tropimy przyrodę,
  • IV dzień – Łamigłówki, zadania i zagadki logiczne,
  • V dzień – Sportowa przygoda.

W trakcie półkolonii zaplanowano także szereg wyjść kulturalno-edukacyjnych na terenie miasta.

Każdy uczestnik półkolonii będzie miał zapewnione wyżywienie w postaci śniadania
i dwudaniowego obiadu.

Autorami projektu są: p. Sylwia Pietrzak i p. Konrad Trokowski


Zgłoszenia

UWAGA!
Rodzice zgłaszający swoje dzieci na półkolonie muszą obowiązkowo:
  1. Wydrukować kartę kwalifikacyjną uczestnika wypoczynku.
  2. Zaznaczyć wyraźnie w części I termin turnusu, w którym dziecko weźmie udział. Można zaznaczyć także oba turnusy.
  3. Wypełnić dokładnie część II karty pt. INFORMACJE DOTYCZĄCE UCZESTNIKA WYPOCZYNKU (dziewięć punktów na dwóch stronach 39. i 40.).
  4. Podpisać zgłoszenie na stronie 40.
  5. Zapoznać się z klauzulą informacyjną RODO (jest w tym pliku).
  6. Podpisać klauzulę informacyjną RODO.Informujemy, że karty kwalifikacyjne uczestnika wypoczynku bez zaznaczonego terminu lub terminów turnusu lub bez dwóch (!) podpisów Rodziców (lub Opiekunów) lub posiadające braki formalne (niewypełnione wszystkie pola części II) nie będą brane pod uwagę przy rekrutacji na półkolonie. Poprawnie wypełnione karty kwalifikacyjne proszę składać w sekretariacie ZSK przy ul. Łęgskiej 26 we Włocławku.

Relacje z przebiegu półkolonii

Relacja z I turnusuRelacja z II turnusu
W poniedziałek, 24 czerwca, w „dużym” Długoszu przy ul. Łęgskiej rozpoczął się pierwszy turnus wakacyjnych półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę”. Ich uczestnicy odkrywali tajemnice literatury.

Program zajęć obejmował zajęcia plastyczne, integracyjne i manualne, konkursy czytelnicze, gry planszowe i ruchowe. Bestseller Proszę!; Przystanek Internet; Czy tu? Czy tam? Czytam! – to tylko niektóre nazwy zajęć, które prowadzili – Daria Lewandowska, Paulina Iwańska, Sandra Iwańska, Joanna Kinasiewicz, Sylwia Pietrzak, Jakub Kostrzewski oraz Konrad Trokowski. Ważnym elementem pierwszego dnia półkolonii był konkurs pięknego czytania.

Tematem przewodnim drugiego dnia półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” były przedmioty przyrodnicze. Dzieci miały możliwość aktywnie uczestniczyć w pokazach doświadczeń chemicznych, zapoznać się z przyrodą całego świata oglądając filmy edukacyjne, rozwiązywać zagadki związane z fauną i florą naszego świata oraz pokazać swoje zdolności plastyczne przedstawiając wizję czterech pór roku. Jeszcze przed obiadem aktywnie spędziliśmy czas na świeżym powietrzu, a ostatni uczestnik opuścił Długosza krótko po godz. 16:00.

Drugi dzień półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” rozpoczęliśmy tradycyjnie zbiórką w świetlicy szkolnej, skąd po omówieniu rozkładu zajęć przeszliśmy do stołówki, gdzie zjedliśmy śniadanie. Po krótkiej przerwie rozpoczęły się zajęcia programowe.

Cztery grupy najmłodsze złożone z dzieci w wieku 6-12 lat naprzemiennie uczestniczyły w następujących zajęciach:

  • pokazy doświadczeń chemicznych objętych podstawą programową kształcenia w gimnazjum z ciekawostkami, jak np. sztuczna krew, świetliki czy skaczące jajko prowadzone przez pana Konrada Trokowskiego,
  • filmy przyrodnicze ukazujące faunę i florę całego świata pod opieką pana Jakuba Kostrzewskiego,
  • prezentacja czterech pór roku na papierze dowolną techniką artystyczną z panią Sylwią Pietrzak,
  • przyrodnicze zabawy edukacyjne wymyślone i przeprowadzone przez panie Sandrę i Paulinę Iwańskie.

Wszystkie dzieci wychodziły z zajęć zadowolone i bogate w nową wiedzę.

Grupa najstarsza wzięła natomiast udział w zajęciach z informatyki i robotyki autorstwa pani Jadwigi Piaseckiej. Uczestnicy mieli możliwość zbudować, zaprogramować i sprawdzić działanie robota. Chociaż te zajęcia trwały trzy godziny zegarowe bez przerwy, to nikt nie był znudzony ani zmęczony.

Po części edukacyjnej drugiego dnia półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” nadszedł czas na zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Całą grupą wyszliśmy na włocławskie Bulwary, gdzie pobawiliśmy się na placu zabaw i zagraliśmy w drużynowe gry piłkarskie. Ok. godz. 14:00 zjedliśmy obiad, a po krótkim odpoczynku w świetlicy, wyszliśmy na szkole boisko i grając w zbijaka, oczekiwaliśmy na rodziców.

Za nami kolejny dzień pierwszego turnusu półkolonii, który odbył się pod hasłem „Kto nie zna języków obcych, nic nie wie o własnym”. Uczestnicy poznawali kultury – Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii i Włoch – dzięki zabytkom, legendom oraz ciekawostkom historycznym a także piosenkom i bajkom. Autorem zajęć był p. Jakub Kostrzewski wspierany w ich prowadzeniu przez panie – Sylwię Pietrzak, Darię Lewandowską, Paulinę Iwańską i Sandrę Iwańską. Atrakcją dnia było wyjście na kręgielnię, gdzie można było spróbować swych sił nie tylko na torach, ale również w grze w bilard. Nad bezpieczeństwem uczestników półkolonii w drodze do kręgielni oraz do szkoły czuwał dodatkowo nieoceniony p. Andrzej Gołębiewski.

Czwartek, 27 czerwca 2019 poświęcony był rozgrywkom sportowym na dwóch szkolnych salach gimnastycznych i na boisku. Pogoda sprzyjała aktywności ruchowej, gdyż nie było już tak gorąco, a dzieci znakomicie się bawiły.Uczestnicy półkolonii, podzieleni na cztery grupy, rywalizowali w pięciu dyscyplinach:

  • bieg wahadłowy 3 razy 15 m,
  • skoki dodawane,
  • bieg na 200 m,
  • rzuty piłką do celu,
  • tor przeszkód.

Autorami zajęć czwartego dnia półkolonii byli: pani Małgorzata Bajraszewska i pan Józef Nowak, z konkurencje przeprowadzili także: pani Daria Lewandowska, pani Paulina Iwańska, pani Sandra Iwańska, pani Sylwia Pietrzak, pan Andrzej Gołębieski i pan Jakub Kostrzewski.

Po planowych zajęciach sportowych zostało trochę czasu, który wykorzystaliśmy także na zabawy ruchowe. Zagraliśmy w piłkę nożną na małej sali gimnastycznej oraz w piłkę ręczną i zbijaka na boisku szkolnym. Rywalizację sportową kontynuowaliśmy także po obiedzie.

Piątek, 28 czerwca był piątym i zarazem ostatnim dniem I turnusu półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę”. Głównymi punktami tego dnia były: wyjście do kina i uroczyste zakończenie naszych pięciodniowych zmagań.

Tradycyjnie po porannym śniadaniu odbyły się planowe zajęcia związane tym razem z matematyką. Uczestnicy podzieleni na pięć grup układali przeróżne figury z klocków, a następnie bawili się domino. Na godz. 11:00 wszyscy udaliśmy się do włocławskiego Multikina, aby obejrzeć film „Sekretne życie zwierząt domowych 2”.

Po projekcji wróciliśmy do szkoły na oficjalne, uroczyste zakończenie półkolonii. Wychowawcy grup: pani Sylwia Pietrzak, pani Paulina Iwańska, pani Sandra Iwańska, pani Daria Lewandowska i pan Jakub Kostrzewski wręczyli wszystkim uczestnikom pamiątkowe dyplomy i podarunki. Na koniec pani Sylwia Pietrzak z pomocą pana Konrada Trokowskiego dokonała losowania wśród uczniów biletów do kina oraz nagrodziła zwycięzców konkursów: czytelniczego i sprawnościowego.

Z wieloma uczestnikami spotkamy się także na drugim turnusie naszych półkolonii, który zaplanowany jest w dniach 19-23 sierpnia.

II turnus półkolonii „Wyrusz z Długoszem z przygodę” odbywa się według identycznego harmonogramu co pierwszy. Każdego poranka uczestnicy schodzą się już od godz. 7:15 do świetlicy szkolnej, gdzie o godz. 8:00 pani Sylwia Pietrzak przedstawia założenia programowe na każdy dzień. Następnie punktualnie o godz. 8:30 wszyscy jemy śniadanie w stołówce szkolnej, po którym dzieci biorą udział w zajęciach programowych przygotowanych i prowadzonych przez liczne grono nauczycieli Długosza.

Dzień 1

Poniedziałek był dniem poświęconym przedmiotom humanistycznym. Głównym jego punktem były eliminacje i finał turnieju czytelniczego „Czy tu? Czy tam? Czytam!”. Panie Sylwia Pietrzak i Daria Lewandowska oraz pan Konrad Trokowski przeprowadzili kwalifikacje we wszystkich pięciu grupach, a obie panie wsparte panią Sandrą Iwańską oceniali uczestników finałowej rywalizacji. Jury wybrało troje zwycięzców, których nazwiska poznamy podczas piątkowego zakończenia półkolonii.

Oprócz turniejowych potyczek, uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z niezwykle ciekawymi pozycjami literaturowymi w ramach zajęć „Nudy na pudy? – książeczki” i „Przystanek Internet”, a także wykonać własną zakładkę do książek na zajęciach „Nudy na pudy? – zakładki”. Wszystkie te aktywności przygotowały i przeprowadziły panie: Sylwia Pietrzak, Daria Lewandowska, Joanna Kinasiewicz, Paulina i Sandra Iwańskie oraz pan Jakub Kostrzewski. Opiekę nad dziećmi w trakcie przerw w zajęciach sprawowali także pan Andrzej Gołębieski i pan Konrad Trokowski.

Po programowych zajęciach nadszedł czas na obiad, a następnie na gry i zabawy na boisku szkolnym. Do godz. 15:30 wszyscy uczestnicy zostali odebrani przez rodziców.

Przypominamy, że półkolonie „Wyrusz z Długoszem w przygodę” współfinansowane są przez Fundację „Anwil dla Włocławka”.


Dzień 2

Drugi dzień półkolonii „Wyrusz z Długoszem przygodę”, które są współfinansowane przez Fundację „Anwil dla Włocławka” poświęcony był przedmiotom przyrodniczym. Największymi atrakcjami tego dnia były doświadczenia chemiczne przygotowane i przeprowadzone przez pana Konrada Trokowskiego wraz ze współpracownikami oraz zajęcia z informatyki i robotyki, których autorką była pani Jadwiga Piasecka.

Ze względu na specyfikę tego przedmiotu, w zajęciach informatycznych uczestniczyła wyłącznie grupa złożona z najstarszych dzieci. Tematem tych zajęć było zaprojektowanie, budowa, programowanie i testowanie robota. Dzieci spędziły bite trzy godziny zegarowe w niezwykle ciekawym świecie informatyki i robotyki, które na pewno będą tylko zyskiwać na znaczeniu.

Z kolei grupa uczniów pana Konrada Trokowskiego przygotowała i przeprowadziła pod nadzorem opiekuna serię doświadczeń chemicznych zawartych w podstawie programowej chemii dla szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego oraz tych opracowanych typowo dla efektowności. Uczestnicy bawili się sztuczną krwią, pompowali balony dwutlenkiem węgla uzyskanym z reakcji sody z octem, spalali otrzymany wcześniej wodór oraz magnez w postaci wiórów i pyłu, strącali kolorowe osady soli i wodorotlenków, a także badali zjawisko spalania tlenku chromu (III) w atmosferze amoniaku. Gaz ten ma specyficzny, bardzo ostry zapach, który, o dziwo, przypadł do gustu niektórym uczestnikom! Na koniec zajęć grupa wyszła na szkolny dziedziniec, aby w bezpiecznych warunkach przeprowadzić reakcję manganianu (VII) potasu z perhydrolem zwaną potocznie lokomotywą.

Oprócz zajęć informatycznych i chemicznych, uczestnicy półkolonii obejrzeli filmy przyrodnicze z panem Jakubem Kostrzewskim, rozwiązywali przyrodnicze łamigłówki logiczne z paniami Pauliną i Sandrą Iwańskimi oraz rysowali swoje wspomnienia z wakacji i ferii podczas zajęć plastycznych z panią Sylwią Pietrzak.

Po zajęciach programowych, grupa dowodzona przez pana Andrzeja Gołębiskiego udała się do Parku Sienkiewicza, gdzie na świeżym powietrzu uczestniczyła w zajęciach ruchowych. Po obiedzie na szkolnym boisku graliśmy w zbijaka aż do momentu, gdy wszystkie dzieci zostały odebrane przez swoich rodziców.


Dzień 3

Trzeci dzień półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” poświęcony został zabawom i konkurencjom sportowym oraz zajęciom ruchowym. Najważniejszymi osobami byli rzecz jasna nauczyciele wychowania fizycznego: pani Małgorzata Bajraszewska, pan Józef Nowak i pan Krzysztof Łodygowski. Zaplanowali oni osiem różnorodnych konkurencji sportowych.

Po śniadaniu wszyscy uczestnicy półkolonii zebrali się w dolnej sali gimnastycznej, gdzie pani Małgorzata Bajraszewska przedstawiła plan na ten dzień oraz wyjaśniła zasady ośmiu zadań ruchowych. Następnie dzieci zostały podzielone na osiem grup i pod opieką jednego nauczyciela wykonywały poszczególne zadania na przygotowanych wcześniej stanowiskach. Uczestnicy biegali przez płotki, rzucali woreczkami do celu, przechodzili przez hula-hop, przenosili piłki od pachołka do pachołka, pokonywali slalom unihokejowy, trafiali piłką do celu, skakali w dal i ćwiczyli swój refleks. Po każdym poprawnie zaliczonym zadaniu, uczestnik otrzymywał podpis na karcie, z którą cały dzień się poruszał. Po zebraniu wszystkich ośmiu podpisów, a więc po wykonaniu prawidłowo wszystkich zadań, uczestnik weźmie udział w piątkowym losowaniu nagród.

Oprócz nauczycieli wychowania fizycznego, opiekę nad dziećmi sprawowali: pani Daria Lewandowska, panie Sandra i Paulina Iwańskie, pani Sylwia Pietrzak, pan Andrzej Gołębieski, pan Jakub Kostrzewski i pan Konrad Trokowski.

Po ukończeniu wszystkich konkurencji, uczestnicy półkolonii podzielili się na trzy grupy w zależności od tego, w jaki sposób dzieci zamierzały spędzić resztę dnia. Najliczniejsze grono zagrało w piłkę nożną na boisku szkolnym, choć wielu zdecydowało się jednak zostać na dolnej sali gimnastycznej i pograć w dwa ognie. Najmniej liczna grupa udała się do świetlicy i obejrzała rysunkowy film przygodowy. Atrakcje te zostały przerwane obiadem, po czym wszyscy wrócili do poprzednich aktywności. Ostatnie dziecko opuściło teren szkoły z rodzicem przed godz. 16:00.


Dzień 4

W zgodnej opinii wszystkich uczestników półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” współfinansowanych przez Fundację „Anwil dla Włocławka”, najciekawszym wydarzeniem czwartego dnia zajęć było wyjście do kręgielni. Dzieci pod opieką nauczycieli Długosza spędziły tam dwie godziny grając, bawiąc i integrując się ze sobą.

Drogę do kręgielni i z powrotem uczestnicy półkolonii pokonali wspólnie za panem Andrzejem Gołębieskim, który poprowadził dzieci szlakami turystycznymi Włocławka. Po powrocie oczywiście był obiad, a następnie rozgrywka piłkarska na boisku szkolnym do momentu, gdy wszystkie dzieci zostały odebrane przez rodziców.

A jeszcze przed wymarszem na kręgielnię, pan Krzysztof Jabłoński – administrator IT w naszej szkole i świetny fotograf, zrobił nam wspólne zdjęcie, które można podziwiać nad opisami poszczególnych dni.

W czwartek opiekę nad uczestnikami pełnili: pani Sylwia Pietrzak, pani Daria Lewandowska, panie Sandra i Paulina Iwańskie, pan Andrzej Gołębieski, pan Jakub Kostrzewski i pan Konrad Trokowski.


Dzień 5 – ostatni

W piątek, 23 sierpnia, czyli ostatniego dnia II turnusu półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę”, główną atrakcją było wyjście do włocławskiego Multikina na film „Toy Story 4”. Naukowo natomiast był to dzień poświęcony matematyce. Uczestnicy pod opieką pań Sandry i Pauliny Iwańskich, Darii Lewandowskiej i Sylwii Pietrzak oraz pana Jakuba Kostrzewskiego bawili się dominem matematycznym i układali matematyczne klocki. Była to świetna okazja do powtórki podstawowych działań w zakresie liczb naturalnych.

Po zajęciach edukacyjnych, grupa pod przewodnictwem pana Andrzeja Gołębieskiego udała się spacerem do Multikina zahaczając jeszcze o plac zabaw na włocławskich Bulwarach.

Po powrocie z kina odbyło się oficjalne podsumowanie i zakończenie II turnusu półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” z udziałem opiekunów, którzy włożyli najwięcej serca, czasu, zdolności i umiejętności w przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz niemal dziewięciogodzinną opiekę nad dziećmi każdego dnia. Każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplomik zaprojektowany przez pana Krzysztofa Jabłońskiego oraz wziął udział w losowaniu nagród niespodzianek.

Po oficjalnym zakończeniu półkolonii, wszyscy udali się na obiad, a następnie na szkolne boisko, gdzie mecz piłki nożnej trwał aż do momentu, gdy wszystkie dzieci zostały odebrane przez swoich rodziców.