Matematyka mentalna w Małym Długoszu

Kolejny już raz nasza szkoła zakończyła zajęcia otrzymane z  grantu Fundacji Anwil dla Włocławka w ramach projektu edukacyjnego “Uczę się z Anwilem” na realizację zajęć z matematyki mentalnej i chemii eksperymentalnej.

Część matematyki mentalnej była oparta na japońskim liczydle SOROBAN. Zajęcia odbywały się od marca do maja 2022 r.

Dzieci rozwiązywały proste i trudniejsze działania w swoich umysłach za pomocą arytmetyki mentalnej. Zajęcia odbywały się w formie zabaw. Uczestnicy projektu wykonywali działania na czas, co uaktywniało zaangażowanie i chęć ulepszenia swoich umiejętności.

Arytmetyka mentalna przede wszystkim rozwiązuje problemy takie, jak: niewystarczające postępy w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, słaba pamięć, brak wiary we własne możliwości, brak energii i zapału do poznawania nowego, słabe myślenie logiczne i twórcze, nieumiejętność skupienia się na szczegółach.

Uczestnicy projektu również ćwiczyli praktycznie jednostki wagi i pojemności. Każdy po zajęciach potrafił ważyć przedmioty, różnicował przedmioty cięższe, lżejsze oraz wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi.

Uczestnicy projektu, gdy poznali  podstawowe zasady liczenia na Sorobanie , wcielili się w rolę nauczyciela młodszych uczniów. W rzeczywistości bowiem młodsze dzieci znacznie szybciej uczą się, podpatrując te starsze, a starsze sporo zyskują, wcielając się w role przewodników.

Cześć zajęć projektu była poświęcona uświadomieniu uczestnikom projektu wpływu odżywiania na kondycję zdrowotną. Celem zajęć było zaciekawienie dzieci światem tajemniczej biologii – nie przez wykład czy suchą teorię – lecz przez doświadczenia i zajęcia praktyczne m.in. z mikroskopem. W ramach zajęć dzieci przygotowali pyszne koktajle owocowe. Celem warsztatów było poznanie smaku i wyglądu różnych owoców. Były to smaczne napoje przyrządzone z różnych owoców. Wspólna praca zaowocowała dużą porcją zdrowego, naturalnego deseru w postaci kolorowego koktajlu.

Podczas zajęć z mikroskopami uczestnicy projektu oglądali jak wygląda świat w powiększaniu oraz dlaczego warto myć ręce. Na zajęciach pojawiło się wiele mądrych pytań, świadczące o tym, że  dzieci są dociekliwe i otwarte na wiedzę.

Zajęcia były prowadzone przez przeszkolonych nauczycieli: p. Gabrielę Goszcz, p. Katarzynę Sobolewska, p. Ewę Jackowska, p. Kamilę Kurdubską oraz ks. Sebastiana Tomczaka.

Projekt koordynowały: p. Katarzyna Sobolewska i p. Kamila Kurdubska.

Kamila Kurdubska

 

 

Skip to content