Matura 2022 zbliża się wielkimi krokami. Już w maju absolwenci szkół ponadpodstawowych przystąpią do egzaminów pisemnych .To ważny czas dla każdego z nich, podsumowanie pracy i zdobycie przepustki na studia. Nic więc dziwnego, że towarzyszy tej perspektywie stres i spore emocje.
Właśnie dlatego pedagog szkolny ds. liceum – p. Aleksandra Madajczyk na zaproszenie wychowawcy klas III A LO – p. Grzegorza Matusiaka oraz wychowawcy klasy III D LO – p. Józefa Nowaka przeprowadził we wtorek, tj.5 kwietnia oraz w piątek,tj.8 kwietnia warsztaty dla uczniów tych klas nt. Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem maturalnym.
Kiedy mówimy, że się stresujemy, chodzi nam najczęściej o tzw. stres nadmierny, który wiąże się z szeregiem emocji wywołanych przez czynnik stresogenny – stresor. Emocje te wpływają na aktywność organizmu: na przezwyciężenie sytuacji nowej i trudnej lub działają destrukcyjnie na organizm, gdy bodziec jest zbyt silny i długotrwały. Tymczasem badacze zauważają, że stres jest reakcją organizmu na każdy nieobojętny bodziec – stresor, zarówno pozytywny, jak i negatywny. Czyli stres towarzyszy nam na co dzień, tylko w mniejszych dawkach.
Podczas warsztatów młodzież dzieliła się refleksjami, co ją stresuje w sytuacji zbliżającej się matury. Wspólnie analizowane były sposoby radzenia sobie ze stresem: ćwiczenia oddechowe, wizualizacje, zaplanowanie działań z arkuszem maturalnym.
Ważne jest racjonalne zaplanowanie powtórzeń, odpowiednia dieta i odpoczynek. Każda sytuacja stresująca może nas też mobilizować i należy umiejętnie wykorzystać stres do tego, by nasz organizm dał z siebie wszystko. Rozmowa z licealistami miała przekonać ich, że są dobrze przygotowani i na pewno doskonale poradzą sobie na egzaminie.
Aleksandra Madajczyk – pedagog szkolny
koordynator działań