Od września 2021 do maja 2022 roku w grupie Iskierek realizowany był projekt „Poznajemy Polskę z Polą Podróżniczką”. Celem głównym projektu było kształtowanie w dzieciach poczucia przynależności do swojej „małej ojczyzny”, czyli najbliższego środowiska – rodziny, społeczności przedszkolnej, do miejscowości, w której mieszkają, a w jeszcze szerszej perspektywie, kształtowanie świadomości bycia mieszkańcem regionu – Pomorza i Kujaw, bycia Polakiem i Europejczykiem. Działo się to poprzez:
– opowiadania, wiersze i legendy,
– spacery i wycieczki – umożliwiły zapoznanie z najbliższym otoczeniem, zabytkami
i przyrodą ojczystą,
– oglądanie filmów, albumów, fotografii związanych z Włocławkiem, zabytkami, folklorem Kujaw,
– tworzenie plakatów o tematyce związanej z Polską, regionem i Włocławkiem,
– tworzenie kącika regionalnego i patriotycznego,
– zaznajomienie z pojęciem Unii Europejskiej i krajami członkowskimi,
– pracę z wykorzystaniem mapy, która pozwoliła na przekazanie treści geograficznych: kształtu granic, położenia Polski między górami i morzem, położenia niektórych miast i rzek,
– karty pracy i zajęcia plastyczno-techniczne – wyklejanie np. godła lub flagi, kolorowanie stroju kujawskiego zgodnie ze wzorem, malowanie swojego najbliższego otoczenia, tworzenie kotylionów z okazji Święta Niepodległości itp.
W tematykę poszczególnych zajęć wprowadzała dzieci specjalna lalka pojawiająca się na każdych zajęciach – Pola podróżniczka.
Ważnym elementem projektu był udział przedszkolaków w facebookowej akcji „Pocztówkowy zawrót głowy”. Polegała ona na wymianie pocztówek z przedszkolami z różnych zakątków Polski (np. po jednym z każdego województwa) i stworzeniu na koniec „pocztówkowej mapy Polski”. Udało się nawiązać kontakt z kilkunastoma placówkami chętnymi na taką wymianę. Dzieci wspólnie myślały co napisać swoim kolegom i koleżankom – nie zabrakło krótkiej relacji z życia naszego przedszkola oraz serdecznych pozdrowień i życzeń. Dzieci dowiedziały się jak adresuje się kopertę/kartkę, w którym miejscu przykleja się znaczek pocztowy. Wymiana pocztówkowa była też okazją do dowiedzenia się na czym polega praca listonosza. Wybraliśmy się też wspólnie do pobliskiej skrzynki pocztowej, by przedszkolaki same mogły wrzucić zaadresowane pocztówki. Dzieci nie mogły się doczekać, kiedy dostaną zwrotną kartkę i z zaciekawieniem słuchały co też „napisały” im przedszkolaki z dalekich stron naszego kraju. Kartki pochodziły z dużych, znanych miast jak np. Wrocław, Warszawa, Lublin, ale też z małych miejscowości – Chruszczobród, Latowicz, czy np. Kisielice.
Na zakończenie projektu dzieci wzięły udział w quizie wiedzy na temat Włocławka i Kujaw, polskich symboli narodowych oraz na temat Unii Europejskiej. Iskierki świetnie odpowiedziały na wszystkie zadane pytania i otrzymały „Dyplom Małego Patrioty”.
Marta Antczak