W naszej szkole przez pierwszy tydzień ferii zimowych trwa współfinansowany przez Fundację „Anwil dla Włocławka” projekt „Świat nauki w Długoszu”. W poniedziałek, 14 stycznia oraz we wtorek, 15 stycznia, odbyły się zajęcia chemiczne przeznaczone odpowiednio dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjalistów oraz licealistów.
W poniedziałkowych zajęciach udział wzięło łącznie 39 uczniów, którzy zostali podzieleni na 17 grup ze względu na wiek oraz zdobytą już wiedzę chemiczną. Uczniowie w zespołach rozwiązywali cztery różnorodne zadania. Na rozgrzewkę rozpoznawali sprzęt laboratoryjny prezentowany przez pomysłodawcę i prowadzącego zajęcia – pana Konrada Trokowskiego. Następnie odpowiedzieli na czternaście pytań z ogólnej wiedzy chemicznej, którą każdy uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum powinien posiadać: wzór soli kuchennej, właściwości cukru, węgla i wody, sposoby na otrzymanie domowej piany, symbole najważniejszych pierwiastków oraz budowa układu okresowego Mendelejewa. Trzecim, ciekawym i nowatorskim zadaniem było układanie słów z symboli pierwiastków chemicznych. Uczniowie przekonali się, że może to stanowić nowy rodzaj szyfru. Ostatnie, czwarte zadanie to kolejna seria dziesięciu pytań dotyczących przeprowadzonych w trakcie zajęć doświadczeń. Zdecydowanie najciekawszym eksperymentem było spalanie magnezu, choć większość uczniów wiedziała już, co się stanie. Otrzymaliśmy też wodór w reakcji octu z magnezem oraz napełniliśmy balon dwutlenkiem węgla pochodzącym z reakcji octu i sody. Pobawiliśmy się sztuczną krwią i strącaniem kolorowych osadów oraz sprawdziliśmy niezwykłe utleniające właściwości nadmanganianu potasu. Troje uczniów poddało się testowi antyalkoholowemu z wykorzystaniem reakcji etanolu z dichromianem (VI) potasu w środowisku kwaśnym. Oczywiście wynik był negatywny. Na koniec zajęć wyszliśmy na dziedziniec szkoły, by zobaczyć doświadczenie niemożliwe do wykonania w murach szkoły – lokomotywę.
Wśród uczniów szkoły podstawowej najlepsi okazały się Julia Nidecka i Bianka Tyczyńska, które nie popełniły żadnego błędu. O dwa punkty mniej zdobyli Michał Wiewiórski i Bartosz Hnatowicz, a pół punktu za nimi uplasowały się dwa zespoły: Martyna Porębska i Weronika Kopaczyk oraz Maja Wieczorek i Aleksandra Gutowska (wszyscy z 8a).
Wśród gimnazjalistów pierwsze miejsce zajął zespół złożony z Michała Śmigielskiego, Rafała Wierszyło i Michała Leszczyńskiego (IIIa) zdobywając o 1,5 punktu mniej od kompletu. Następne dwie pozycje na podium dzieliło zaledwie 0,5 punktu, a zajęli je Wiktor Stachowski z Marcinem Gorajkiem (IIIa) oraz Szymon Jóźwiak i Mateusz Ochociński (IIIa) oraz Alicja Szmajda (IIIb) z Agnieszką Matuszewską (IIIc). Poza zestawieniami sklasyfikowano Mateusza Betke (IC liceum) i Julię Maćkiewicz (klasa 8. innej szkoły).
We wtorek natomiast odbyły się zajęcia dla licealistów, dotyczące zastosowania matematyki w chemii. Uczniowie powtórzyli obliczenia stechiometryczne i sposoby wyrażania stężeń w ujęciu analityki chemicznej do celów laboratoryjnych. Na koniec spotkania wykorzystaliśmy poznane umiejętności do obliczenia kilku zadań konkursowych.
Ostatnie zajęcia chemiczne w ramach projektu „Świat nauki w Długoszu” odbędą się w czwartek i będą przeznaczone dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej.
Konrad Trokowski