„Wyrusz z Długoszem w przygodę” – półkolonie – II turnus

II turnus półkolonii „Wyrusz z Długoszem z przygodę” odbywa się według identycznego harmonogramu co pierwszy. Każdego poranka uczestnicy schodzą się już od godz. 7:15 do świetlicy szkolnej, gdzie o godz. 8:00 pani Sylwia Pietrzak przedstawia założenia programowe na każdy dzień. Następnie punktualnie o godz. 8:30 wszyscy jemy śniadanie w stołówce szkolnej, po którym dzieci biorą udział w zajęciach programowych przygotowanych i prowadzonych przez liczne grono nauczycieli Długosza.

Dzień 1

Poniedziałek był dniem poświęconym przedmiotom humanistycznym. Głównym jego punktem były eliminacje i finał turnieju czytelniczego „Czy tu? Czy tam? Czytam!”. Panie Sylwia Pietrzak i Daria Lewandowska oraz pan Konrad Trokowski przeprowadzili kwalifikacje we wszystkich pięciu grupach, a obie panie wsparte panią Sandrą Iwańską oceniali uczestników finałowej rywalizacji. Jury wybrało troje zwycięzców, których nazwiska poznamy podczas piątkowego zakończenia półkolonii.

Oprócz turniejowych potyczek, uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z niezwykle ciekawymi pozycjami literaturowymi w ramach zajęć „Nudy na pudy? – książeczki” i „Przystanek Internet”, a także wykonać własną zakładkę do książek na zajęciach „Nudy na pudy? – zakładki”. Wszystkie te aktywności przygotowały i przeprowadziły panie: Sylwia Pietrzak, Daria Lewandowska, Joanna Kinasiewicz, Paulina i Sandra Iwańskie oraz pan Jakub Kostrzewski. Opiekę nad dziećmi w trakcie przerw w zajęciach sprawowali także pan Andrzej Gołębieski i pan Konrad Trokowski.

Po programowych zajęciach nadszedł czas na obiad, a następnie na gry i zabawy na boisku szkolnym. Do godz. 15:30 wszyscy uczestnicy zostali odebrani przez rodziców.

Przypominamy, że półkolonie „Wyrusz z Długoszem w przygodę” współfinansowane są przez Fundację „Anwil dla Włocławka”.


Dzień 2

Drugi dzień półkolonii „Wyrusz z Długoszem przygodę”, które są współfinansowane przez Fundację „Anwil dla Włocławka” poświęcony był przedmiotom przyrodniczym. Największymi atrakcjami tego dnia były doświadczenia chemiczne przygotowane i przeprowadzone przez pana Konrada Trokowskiego wraz ze współpracownikami oraz zajęcia z informatyki i robotyki, których autorką była pani Jadwiga Piasecka.

Ze względu na specyfikę tego przedmiotu, w zajęciach informatycznych uczestniczyła wyłącznie grupa złożona z najstarszych dzieci. Tematem tych zajęć było zaprojektowanie, budowa, programowanie i testowanie robota. Dzieci spędziły bite trzy godziny zegarowe w niezwykle ciekawym świecie informatyki i robotyki, które na pewno będą tylko zyskiwać na znaczeniu.

Z kolei grupa uczniów pana Konrada Trokowskiego przygotowała i przeprowadziła pod nadzorem opiekuna serię doświadczeń chemicznych zawartych w podstawie programowej chemii dla szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego oraz tych opracowanych typowo dla efektowności. Uczestnicy bawili się sztuczną krwią, pompowali balony dwutlenkiem węgla uzyskanym z reakcji sody z octem, spalali otrzymany wcześniej wodór oraz magnez w postaci wiórów i pyłu, strącali kolorowe osady soli i wodorotlenków, a także badali zjawisko spalania tlenku chromu (III) w atmosferze amoniaku. Gaz ten ma specyficzny, bardzo ostry zapach, który, o dziwo, przypadł do gustu niektórym uczestnikom! Na koniec zajęć grupa wyszła na szkolny dziedziniec, aby w bezpiecznych warunkach przeprowadzić reakcję manganianu (VII) potasu z perhydrolem zwaną potocznie lokomotywą.

Oprócz zajęć informatycznych i chemicznych, uczestnicy półkolonii obejrzeli filmy przyrodnicze z panem Jakubem Kostrzewskim, rozwiązywali przyrodnicze łamigłówki logiczne z paniami Pauliną i Sandrą Iwańskimi oraz rysowali swoje wspomnienia z wakacji i ferii podczas zajęć plastycznych z panią Sylwią Pietrzak.

Po zajęciach programowych, grupa dowodzona przez pana Andrzeja Gołębiskiego udała się do Parku Sienkiewicza, gdzie na świeżym powietrzu uczestniczyła w zajęciach ruchowych. Po obiedzie na szkolnym boisku graliśmy w zbijaka aż do momentu, gdy wszystkie dzieci zostały odebrane przez swoich rodziców.


Dzień 3

Trzeci dzień półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” poświęcony został zabawom i konkurencjom sportowym oraz zajęciom ruchowym. Najważniejszymi osobami byli rzecz jasna nauczyciele wychowania fizycznego: pani Małgorzata Bajraszewska, pan Józef Nowak i pan Krzysztof Łodygowski. Zaplanowali oni osiem różnorodnych konkurencji sportowych.

Po śniadaniu wszyscy uczestnicy półkolonii zebrali się w dolnej sali gimnastycznej, gdzie pani Małgorzata Bajraszewska przedstawiła plan na ten dzień oraz wyjaśniła zasady ośmiu zadań ruchowych. Następnie dzieci zostały podzielone na osiem grup i pod opieką jednego nauczyciela wykonywały poszczególne zadania na przygotowanych wcześniej stanowiskach. Uczestnicy biegali przez płotki, rzucali woreczkami do celu, przechodzili przez hula-hop, przenosili piłki od pachołka do pachołka, pokonywali slalom unihokejowy, trafiali piłką do celu, skakali w dal i ćwiczyli swój refleks. Po każdym poprawnie zaliczonym zadaniu, uczestnik otrzymywał podpis na karcie, z którą cały dzień się poruszał. Po zebraniu wszystkich ośmiu podpisów, a więc po wykonaniu prawidłowo wszystkich zadań, uczestnik weźmie udział w piątkowym losowaniu nagród.

Oprócz nauczycieli wychowania fizycznego, opiekę nad dziećmi sprawowali: pani Daria Lewandowska, panie Sandra i Paulina Iwańskie, pani Sylwia Pietrzak, pan Andrzej Gołębieski, pan Jakub Kostrzewski i pan Konrad Trokowski.

Po ukończeniu wszystkich konkurencji, uczestnicy półkolonii podzielili się na trzy grupy w zależności od tego, w jaki sposób dzieci zamierzały spędzić resztę dnia. Najliczniejsze grono zagrało w piłkę nożną na boisku szkolnym, choć wielu zdecydowało się jednak zostać na dolnej sali gimnastycznej i pograć w dwa ognie. Najmniej liczna grupa udała się do świetlicy i obejrzała rysunkowy film przygodowy. Atrakcje te zostały przerwane obiadem, po czym wszyscy wrócili do poprzednich aktywności. Ostatnie dziecko opuściło teren szkoły z rodzicem przed godz. 16:00.


Dzień 4

W zgodnej opinii wszystkich uczestników półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” współfinansowanych przez Fundację „Anwil dla Włocławka”, najciekawszym wydarzeniem czwartego dnia zajęć było wyjście do kręgielni. Dzieci pod opieką nauczycieli Długosza spędziły tam dwie godziny grając, bawiąc i integrując się ze sobą.

Drogę do kręgielni i z powrotem uczestnicy półkolonii pokonali wspólnie za panem Andrzejem Gołębieskim, który poprowadził dzieci szlakami turystycznymi Włocławka. Po powrocie oczywiście był obiad, a następnie rozgrywka piłkarska na boisku szkolnym do momentu, gdy wszystkie dzieci zostały odebrane przez rodziców.

A jeszcze przed wymarszem na kręgielnię, pan Krzysztof Jabłoński – administrator IT w naszej szkole i świetny fotograf, zrobił nam wspólne zdjęcie, które można podziwiać nad opisami poszczególnych dni.

W czwartek opiekę nad uczestnikami pełnili: pani Sylwia Pietrzak, pani Daria Lewandowska, panie Sandra i Paulina Iwańskie, pan Andrzej Gołębieski, pan Jakub Kostrzewski i pan Konrad Trokowski.


Dzień 5 – ostatni

W piątek, 23 sierpnia, czyli ostatniego dnia II turnusu półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę”, główną atrakcją było wyjście do włocławskiego Multikina na film „Toy Story 4”. Naukowo natomiast był to dzień poświęcony matematyce. Uczestnicy pod opieką pań Sandry i Pauliny Iwańskich, Darii Lewandowskiej i Sylwii Pietrzak oraz pana Jakuba Kostrzewskiego bawili się dominem matematycznym i układali matematyczne klocki. Była to świetna okazja do powtórki podstawowych działań w zakresie liczb naturalnych.

Po zajęciach edukacyjnych, grupa pod przewodnictwem pana Andrzeja Gołębieskiego udała się spacerem do Multikina zahaczając jeszcze o plac zabaw na włocławskich Bulwarach.

Po powrocie z kina odbyło się oficjalne podsumowanie i zakończenie II turnusu półkolonii „Wyrusz z Długoszem w przygodę” z udziałem opiekunów, którzy włożyli najwięcej serca, czasu, zdolności i umiejętności w przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz niemal dziewięciogodzinną opiekę nad dziećmi każdego dnia. Każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplomik zaprojektowany przez pana Krzysztofa Jabłońskiego oraz wziął udział w losowaniu nagród niespodzianek.

Po oficjalnym zakończeniu półkolonii, wszyscy udali się na obiad, a następnie na szkolne boisko, gdzie mecz piłki nożnej trwał aż do momentu, gdy wszystkie dzieci zostały odebrane przez swoich rodziców.