Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w czasie pandemii

Czas pandemii, w którym  przyszło nam funkcjonować, to konieczność samodzielnej nauki w domu. Należy podkreślić, że nasi uczniowie to w dalszym ciągu dzieci, mają różne zainteresowania i potrzeby. Rozwijają się, oczekują naszej uwagi, a także tęsknią za szkołą, kolegami i normalnością. Stąd, praca z uczniami wymaga w dzisiejszej sytuacji od kadry pedagogicznej szczególnego zaangażowania i wyjścia naprzeciw ich oczekiwaniom. Jako pedagog szkolny jestem w stałym kontakcie z uczniami i ich rodzicami. Na bieżąco rozwiązujemy sytuacje trudne, a także dzielimy się sukcesami. Swoje obowiązki realizuje m.in. poprzez systematyczny mailing, skierowany do rodziców i uczniów, zawierający pakiet dobrych praktyk w czasie pandemii np., bezpieczne korzystanie z Internetu czy też zachowanie higieny pracy podczas nauki w domu. Od zapoczątkowania  nauki zdalnej w domach jestem do dyspozycji uczniów i rodziców, zapewniając wsparcie pedagogiczne.

Ponadto realizujemy różne przedsięwzięcia. Jednym z nich  jest kontynuacja zajęć z doradztwa zawodowego. Zaproponowałam uczniom wykonanie projektu:  „Skrzynia pełna tajemnic” – zainteresowania językowe – zawód pisarza. Zadaniem uczniów było ułożenie według podanej instrukcji bajki dla przedszkolaków. Uczniowie za poprawnie wykonane zadanie otrzymali uwagę pozytywną z zachowania. Wygrała praca Jakuba Kamińskiego z klasy 5c, którą prezentujemy poniżej. 

Czy to bajka, czy nie bajka… 

Dawno, dawno temu na obrzeżach dużego miasta, ale blisko lasu, mieszkała w domku z ogródkiem i dużym podwórkiem pewna rodzina z dwójką dzieci. Była to sześcioletnia Ania i dziewięcioletni Jacek. Dzieci lubiły grać z rodzicami w gry planszowe, były wtedy zadowolone, wszyscy żartowali i było bardzo wesoło. Pewnego razu rodzice byli zajęci i dzieci bawiły się na podwórku z psem Obałkiem. Nie zrozumiały, dlaczego w pewnej chwili Obałek schował się do budy i nie chciał wyjść. Chłopiec próbował go wyciągnąć, ale nie dał rady, nie pomogły nawet parówki z ketchupem, które piesek bardzo lubił – zwierzę było po prostu zmęczone. Trzeba było zająć się czymś innym. Jacek wziął smartfona, a Ania jeździła na hulajnodze. W pewnej chwili Jacek spostrzegł, że nie ma Ani. Był tak zajęty przeglądaniem Internetu, że nie zauważył jak się oddaliła. Pospiesznie wybiegł za furtkę, żeby jej poszukać, bo nigdy by sobie nie wybaczył, gdyby siostrze stało się coś złego. Próbował się skupić i pomyśleć, gdzie mogła pójść. Nagle zobaczył oddalającą się postać, która wyglądała jak Baba Jaga, prowadzącą za rękę Anię. Były już daleko. Jacek popędził na hulajnodze siostry i po chwili dogonił oddalające się osoby. Bardzo był zdziwiony, kiedy Baba Jaga okazała się być sąsiadką i zaprosiła Anię na truskawki z własnego ogródka. 

Jak widać wszystko dobrze się skończyło, dzieci wróciły do domu z koszyczkiem truskawek, a tymczasem mama zdążyła przygotować pyszny deser, który wspólnie zjedli. Potem jak zwykle wszyscy wesoło ze sobą rozmawiali, grali w gry i świetnie się przy tym bawili. Ja Tobie drogi słuchaczu też życzę miłych wrażeń przy słuchaniu mojej bajki. 

Gratuluję Jakubowi oraz Wszystkim uczniom, którzy zaangażowali się w wykonanie zadania. 

Jak skutecznie uczyć się w domu” – to kolejny  projekt   w którym uczniowie naszej szkoły byli zaangażowani. Uczniowie otrzymali podstawowe informacje, ich zadaniem było  zilustrowanie projektu. Wychowankowie z dużym zapałem przystąpili do jego realizacji, co sprawiło mi dużą satysfakcję. Jako nagrodę otrzymali uwagi pozytywne z zachowania. Drodzy Uczniowie- mimo aktualnej sytuacji jesteście wspaniale zorganizowani, życzę Wam  sukcesów i wytrwałości w nauce i zachowaniu.

Bożena Sobierajska – Wasz pedagog